Naizgled, poznata forma
televizijskog „talk-show“-a prepakovana je na lucidan način: umesto istinotražećeg,
kroz voditelja kanalisanog, opšteg „mi“, postavljeno je lažno i beskrupulozno
tabu-nepoznavajuće „niko“. Kroz obezličeno i nesvrhovito, a putem pseudo-ironije,
kroz emisiju koja je izdeljena na blokove se na isti nivo svodi/niveliše moral
i nemoral, te se sva predmetnost obespredmetljuje, a svi ideali, i opšti i
lični pokretači se na retoričkom ili logičkom aspektu umrtvljuju.
Besciljno polemisanje, kao
samodatost, na političke, ekonomske i društvene teme je samo osnov za
intelektualno duboku komiku i karikaturizaciju društva. U želji da ogoli
beskrupuloznost političkih igrarija, Kolberov izveštaj, kojim je kroz
individuu prezentovan tim pisaca, advokata, vizuelnih umetnika, poseže za humorističnim
i komičnim kao oružjem koje je prihvatljivo i prijemčivo svim društvenim
slojevima. Doduše, način na koji se izvode određeni asocijativni nizovi nije
intelektualno, kao ni estetski, perceptivan za sve, jer broj i nivo referenci
ponekad iziskuje poznavanje šireg kulturno-umetničkog dijapazona.
Oni (Ki) ustrojenja sistema izvrću i prikazuju njegovo ružno naličje, i izvrgavaju
ga podsmehu većine, u isto vreme secirajući i ukazujući na namerno kršenje
mnogih zakonskih normi i okvira. Svesni da je istina pojam koji ne ide ruku pod
ruku sa pravom, te da je pravni sistem skrojen po volji materijalno imućnije
većine, formalni način protesta nije bio opcija ekipe koja radi emisiju.
Pokazati besmislenost borbe protiv vetrenjača nije ono što je medij ovog tipa,
do Kolbera, radio.
U ovoj umetničko-pravnoj
koliziji sa sistemom izbegava se kihotovsko stradanje, glumata se neukost
dvorske lude, a postiže se razjašnjavanje i ogoljavanje glomaznog birokratskog
aparata koji je postavljen kao štit koji će "privilegovane"
braniti od "građana". Priznajući
nemogućnost da se postavi pozicija koja bi izbegla "zakon jačeg", te
da niko nije jači od države, emisija je sama sebe definisala kao patriotsku, te
kao onu koja se pridržava, poštuje i neguje tekovine samog društva, čime
izbegava upadanje u zamku pogreške tehničke prirode: govor protiv sistema kojeg
su deo, odnosno pravljenje antisistema (koji bi, naravno, bio sistem).
Secirajući ne samo
političko, već i društveno, moralno, religozno-filosofsko stanje društva, emisija
se hrani nelogičnostima koje proizilaze iz konvencija, pri čemu ne ostaje na
površini problematike. Zbunjenost mase,
i njena nemogućnost da shvati niskost koja proizilazi iz malih i pohotnih
pobuda se uobličava u primere udžbeničkog tipa.
Emisija razlučuje pojavno
na istinito i puku propagandu, pritom trudeći se da svaki put izađe iz
naratorskog i formalnog okvira. Ona ima refleksivnih momenata, autoreferencija,
te tako razbija čak i one okvire koje je sama postavila, što je čini primerom
postmodernog. Konstantnim uvođenjem novih segmenata, koji obiluju i ispomažu se
vizuelnim, auditivnim i gestovnim elementima, menja se i sama dinamika emisije,
koja se po potrebi usporava ili ubrzava. Tako, uvek bivajući u aktuelnom
trenutku, i maestralnim kombinovanjem svih pomenutih i dostupnih elemenata,
emisija sama sebe ograđuje od mnoštva drugih analitičkih, didaktičkih,
edukativnih, pa čak i humorističkih emisija koje su imale tu privilegiju da
budu emitovane od strane velikih produkcijskih kuća.
***
Diskurs emisije je lucidan,
jedinstven. Čini ga lingvistika koja je napredna, nadjezička; u scenariju koji je
kreativno, fluidno poigravanje rečima i umešno, književno, uvezivanje u
rečenične strukture, koje se dalje povezuju u monumentalna štiva. Ono što
pročišćava i za najviša odličja preporučuje reči koje bivaju izgovorene je to
da one na momente prevazilaze kontekst same emisije, odnosno mogu biti
iščitavane i kao zasebna dela.
No comments:
Post a Comment